made by ninnibus

made by ninnibus

söndag 20 oktober 2013

Mormorsruta i svart-vitt...

 
Jag surfar mycket på bilder på nätet..Google är min bästa vän!
Det är där jag hämtar inspiration o idéer och ibland kan jag inte låta bli att testa en variant.
I detta fallet har jag härmat helt o hållet färg o form..fast med andra garnsorter då. Jag startade med Järbo Garn en gång i tiden..(min lokala producent) och har även fortsatt med det. I detta fallet är det Lady som gäller...
 
Jag är ingen person som gillar svart i normala fall..men just den här färgblandningen tilltalade mig...och sen var ju inte tanken att den skulle pryda mitt hem heller..
 
Det resulterade i en avlång pläd som skulle pryda kökssoffan hemma hos min syster.
När jag ändå håller på med rutor kan jag tipsa om ett bra sätt att blocka dem också.
Blockning betyder att man sträcker ut sitt arbete och fuktar med lite vatten..så får de ligga ett tag o torka för att slutligen få rätt storlek. Många blockar med att nåla fast sina verk på såna där jättepussel som småbarn ofta har..i skumgummityp. När jag blockar rutor gör jag såhär...
 
 
Man får lov att offra en skärbräda eller liknande. Anpassa en ruta med att slå i spikar i brädan...och sedan är det bara att fukta alla sina rutor och trä på. Fiffinurligt tycker jag.. *ler*
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer: